Ægte orientalske tæpper er mere bæredygtige end de fleste tror. Det kan vi dokumentere.

Ægte tæpper er vildt bæredygtige

Kort fortalt er ægte tæpper vildt bæredygtige, til trods for at de er skabt helt uden tanke på bæredygtighed. Det nye er, at der nu er begyndt at dukke producenter op på markedet, som fokuserer på bæredygtigheden og alligevel bevarer autenticiteten og originaliteten.

Klik her for at se særligt bæredygtige tæpper

Aflivning af fordomme om ægte tæpper:

5 KENDTE FORDOMME SOM IKKE HOLDER – DET GØR TÆPPERNE TIL GENGÆLD

  1. Ægte tæpper er gammeldags. – Nej, de findes i klassisk og moderne design og farver.
  2. Ægte tæpper er dyre. – Nej, de er ofte billigere end almindelige tæpper og smudsmåtter på lang sigt.
  3. Ægte tæpper er sarte. – Nej, vi har eksempler på ægte tæpper, der er brugt som måtter i over 30 år uden at blive vasket.
  4. Ægte tæpper slides hurtigt. – Nej, de holder ofte til intens slitage i 20 – 30 år eller mere.
  5. Ægte tæpper falder hurtigt i værdi. – Nej, vi køber jævnligt ægte tæpper tilbage efter 5 år, eller tager dem i bytte helt op til 40 – 50 år efter vi selv har solgt dem.

Bæredygtige tæpper

Ægte tæpper er mere bæredygtige end de fleste forestiller sig.
De fleste ægte tæpper er bæredygtige alene af den grund, at de ofte holder i mange år. De er helt ubevidst blevet produceret med fokus på alt muligt andet end bæredygtighed og så viser det sig, at de faktisk er meget bæredygtige.

Argumentation

Der findes et utal af argumenter for at tæpperne er bæredygtige, men det kniber med dokumentationen for mange. I Belle Carpets & Rugs har vi samlet dokumentation: Se mere om det under disse 5 hovedargumenter.

  1. Nomadetæpper og landsbytæpper er skabt i pagt med naturen.
  2. Ægte kvalitetstæpper og kelim holder typisk til mange års brug, nogle gange mere end 100 år.
  3. Ægte kvalitetstæpper og kelim holder sig selv rene og skal kun vaskes meget sjældent.
  4. Ægte tæpper og kelim kan genanvendes, når de er slidt ned.
  5. Som noget nyt produceres der ægte tæpper af ubehandlede garner, med fokus på bæredygtighed.

Dokumentation

I Belle har vi investeret meget tid i at deltage i et EU støttet program for Grøn Cirkulær Økonomi (GCO)

Her har vi samlet dokumentation for, hvor bæredygtige ægte tæpper er. Vi har også fulgt nogle konkrete ægte tæpper, som er blevet brugt som dørmåtter i virksomheder. Vi har regnet på, hvor belastende de er i forhold til eksempelvis industrimåtter/smudsmåtter. Der har vist sig mange overraskelser undervejs. Det har vist sig, at der er mange penge og meget CO2 at spare.

Hvis du er bange for at blive overbevist, anbefaler vi at du undlader at læse videre herunder

Ægte tæpper er mere bæredygtige end de fleste tror – Det kan vi dokumentere.

Det bevises og dokumenteres herunder via cases, argumentation og dokumentation via deltagelse i EU støttet program for GRØN CIRKULÆR ØKONOMI (GCO) i samarbejde med Lifestyle & Design Cluster www.ldcluster.com og Milestone Pro www.milestone-pro.dk

CASES og LINKS findes nederst på siden

Sådan opstod ideén om deltagelse i GCO

Motivationen for vores deltagelse i GCO-forløbet kom helt naturligt til os.

Vi solgte på en tilfældig dag vores egen dørmåtte gennem 17 år, et ægte Gabbeh-tæppe. Tæppet blev taget i brug i 2002. Vi solgte det til en tøj- og designforretning i Kolding, som hedder Haugård-Retro og Design. De bruger stadig tæppet som måtte i deres gangarealer og prøverum. Det fik os til at tænke over, hvor bæredygtigt det faktisk er!

Umiddelbart efter den handel deltog vi i en workshop i Hedensted Kommune om GRØN CIRKULÆR ØKONOMI. Sammen med vores egen begejstring for ideen om at udskifte eksempelvis maskintæpper,  smudsmåtter/gummimåtter med håndknyttede uldtæpper fra Orienten, inspirerede dette os til at ansøge om deltagelse i det forestående GCO-forløb. Vi så fremtidsperspektiver i ideen, især for miljøet men også økonomisk. Vi fik tildelt et legat til forløbet og forpligtede os til selv at investere minimum 300 timer i projektet. Blandt de andre deltagere i vores gruppe var store virksomheder som blandt andre Samsøe & Samsøe, Kentauer mfl.

Overraskende resultater

Ved at købe og anvende et ægte tæppe contra en gummimåtte/smudsmåtte er vist herunder pr. m2 (Der er taget udgangspunkt i mellem-kvalitet ægte tæppe og en smudsmåtte som skiftes/renses hver 4. uge):
Det ægte tæppe har en m2 pris på 5.520 kroner.

Miljø:

I grafen ses det illustreret hvordan købet af et ægte tæppe sammenligner sig med lejen af en smudsmåtte i forhold til CO2-aftryk. Det er forholdsvist miljøvenligt at producere en smudsmåtte set i forhold til et ægte tæppe, men CO2-aftrykket fra en smudsmåtte overhaler hurtigt et ægte tæppe. Produktion og transport af en smudsmåtte er beregnet til 12.81 kg CO2 sammenlignet med et ægte tæppe, der er beregnet til 233 kg. CO2.

Smudsmåtter er oftest produceret af syntetiske materialer, der er svære at genbruge. For at smudsmåtten holder sig pæn og ren skal den udskiftes og vaskes hver 4. uge. hvilket i længden fører til et stort CO2-aftryk. I modsætning kræver det ægte tæppe minimal vedligeholdelse. Ægte tæpper har i mange år været kendt for deres holdbarhed og evne til at modstå snavs, da de er produceret af stærke, naturlige materialer. Dette medfører således, at det ægte tæppe kun skal vaskes ca. hver 5. år.

Over en periode på 20 år vil en smudsmåtte skulle transporteres og vaskes i alt 240 gange, hvilket medfører et totalt aftryk på 2.877 kg. CO2. Sammenligner vi dette med et ægte tæppe, skal dette transporteres og vaskes i alt 3 gange over 20 år, hvilket medfører et totalt aftryk på kun 269 kg. CO2.

Til sammenligning:
Kører du blandet kørsel, og kører du ca. 50 km. om dagen, udleder du i omegnen af 2.566 kg. CO2 om året, svarende til 7 kg. om dagen.

Besparelse i kg Co2 efter 5 år 545 kg. = 3,26 gange besparelse ifht. smudsmåtter (Svarende til næsten 4 måneders blandet kørsel)

Besparelse i kg Co2 efter 10 år 1.309 kg. = 6,24 gange besparelse ifht. smudsmåtter (Svarende til næsten 9 måneders blandet kørsel)

Besparelse i kg Co2 efter 20 år 2.608 kg. = 12,0 gange besparelse ifht. smudsmåtter (Svarende til lidt næsten 18 måneders blandet kørsel)

Besparelse i kg Co2 efter 30 år 4.411 kg. = 17,5 gange besparelse ifht. smudsmåtter (Svarende til næsten 30 måneders blandet kørsel)

Økonomi:

I grafen ses det illustreret hvordan købet af et ægte tæppe sammenligner sig med lejen af en smudsmåtte. Leje af smudsmåtte er beregnet til en pris på 108,75 kroner per måned sammenlignet med købet af et ægte tæppe til 5.520 kr. Levetiden for en smudsmåtte er i forbindelse med research og GCO-projektet blevet udregnet til 4,5 til 5 år. Levetiden for et ægte tæppe er her beregnet til 20 år. Langt de fleste ægte tæpper har dog en levetid på langt mere end de beregnede 20 år – mange ægte tæpper kan sagtens holde til daglig trafik og slitage i op til 50 år.

Grafen illustrerer den totale pris, som hvert produkt ender med at koste. Ved køb af et ægte tæppe har du mulighed for at sælge tæppet tilbage til Belle efter 5 år, til 20% af købsprisen. Den reelle pris for tæppet er således ikke 5.520 kroner, men 4.416 kroner totalt, hvis du benytter dig af tilbagekøbs-ordningen. Sammenligner vi de to produkter, kan vi se at skæregrænsen for hvornår prisen er den samme sker omkring år 4.

Da du har mulighed for at sælge tæppet tilbage til Belle er den reelle skæregrænse dog tidligere. Her går grænsen ved omkring 3 år. Du har således efter 3 år allerede brugt lige så mange penge på en smudsmåtte, som du har på et ægte, bæredygtigt tæppe. Med muligheden for at beholde det ægte tæppe i garanterede 20 år, kan du i længden spare mange penge og meget C02 ved at købe et eller flere ægte tæpper i stedet for at leje smudsmåtter.

Besparelse i kroner efter 5 år: 1.005,- = (67%)

Besparelse i kroner efter 20 år 20.580,- = (472%)

Budskab:

De næste 5 punkter skal du arbejde med, hvis du vil skåne miljøet og spare penge.

  1. Det er nødvendigt at bryde med vanetænkning.
  2. Det er vigtigt at turde tænke anderledes.
  3. Der skal brydes med de mange misforståede fordomme om ægte tæpper.
  4. Genoptag de gamle dyder, som går ud på at spare og genanvende, det fører helt automatisk også til et bedre miljø.
  5. Forvent helt naturligt kunders og medmenneskers accept og forståelse for dit valg af et grønt og bæredygtigt koncept.

Cases & Links

Udvalgte virksomheder der har brugt ægte tæpper som måtter i kortere eller længere tid:

R2 Agro, Hedensted

Ægte tæpper fra 1980erne, skiftet til nye i 2020

Siden 1980erne har Rode & Rode, nu R2 Group Holding A/S, anvendt ægte tæpper som de har købt i Belle. Tæpperne har været brugt foran indgangsdøren som måtter, som akustisk dæmpende tæpper på gangarealer samt til hygge og dekoration på kontorer og mødelokaler. Tæpperne har aldrig været sendt til vask. I 2020 købte virksomheden flere nye tæpper og i den forbindelse indgik nogle af de allerførste tæpper i en byttehandel. De er nu restaurerede og flere af dem er solgt igen og har fået en nyt hjem.

R2 Group Holding A/S

Hotel Korning Kro, Korning ved Horsens

Siden 1991 – 1992 har Hotel Korning Kro anvendt bæredygtige, ægte tæpper som dørmåtter på gangarealer og til at skabe hygge på kroen. I 2022 blev de gamle tæpper skiftet ud til nye, efter 30 års brug. I de 30 år tæpperne har været brugt på kroen, er de aldrig blevet vasket, men blot støvsuget som gulvarealerne omkring dem. Nogle af de oprindelige tæpper ligger stadig på kroen og kan sikkert godt klare 10 – 15 år mere på gulvet.

Hotel Korning Kro

Haugård-Retro og Design, Kolding

Haugård-Retro og Design, som er en tøj- og designforretning i Kolding, købte vores egen dørmåtte gennem 17 år. Det er et bæredygtigt, ægte Gabbeh-tæppe som vi tog i brug i 2002. Haugård bruger stadig tæppet som måtte i deres gangarealer og prøverum. Tæppet er blevet vasket en enkelt gang, i de 21 år det har været i brug til nu. Det var blot for at give det en frisk start, i forbindelse med en flytning til nye lokaler.

Haugård-Retro og Design

Hotel Vejlefjord, Stouby

Hotellet købte i forbindelse med en større istandsættelse af hotellet i 2007 – 2008 et antal bæredygtige, ægte tæpper til dekoration og hygge på hotellet. Hotellet har siden gennemgået en større forandring, men der ligger stadig tæpper på gulvene fra dengang. Det har ikke været nødvendigt at sende tæpperne til vask i mellemtiden.

Hotel Vejlefjord

USTC / Dan Bunkering, Middelfart

USTC er en af Danmarks største virksomheder, målt på omsætning. De har siden 2014 anvendt bæredygtige, ægte tæpper fra Belle på flere kontorer og i mødelokaler, hvor de indgår som en del af udsmykningen, hygger og dæmper akustikken.

USTC / Dan Bunkering

Nybolig og Nordicals ejendomsmæglere, Horsens

De to ejendomsmæglervirksomheder har anvendt bæredygtige, ægte tæpper fra Belle som dørmåtter i deres indgangsparti siden 2020. De er positivt overraskede over, hvor nemme de er at holde og glæder sig over at de bidrager til udsmykningen, samt at de farvemæssigt rammer deres logofarver.

Nordical Horsens

Nybolig Horsens

Vinoble, Horsens

I Vinoble i Horsens ligger et bæredygtigt, ægte tæppe fra Belle foran disken. Det ser flot ud, er behageligt for kunderne at stå på og det tager en masse af det snavs og sand, som kunderne har med ind i butikken under skoene. Indehaveren glæder sig over tæppet og har ikke fortrudt sin beslutning om at skifte til et ægte tæppe.

Vinoble, Horsens

Interessant for virksomheder

I GCO-forløbet har Belle Carpets & Rugs arbejdet med en idé om at sælge eller lease tæpperne ud til virksomheder, som et alternativ til smudsmåtter. Gennem forløbet har vi undersøgt tæppernes ressourceforbrug der peger på, at der blot efter to års brug er både miljømæssige og økonomiske gevinster at hente. Som bonus er tæpperne æstetisk smukke og nemmere at holde end smudsmåtter.

Vi ønsker at gøre virksomheder opmærksomme på, at der ligger grønne muligheder lige for fødderne af os alle, som vi blot skal udnytte.

Vi ser tæpperne som en nem måde for virksomhederne at reducere deres Co2 forbrug på, samtidig med at de får et æstetisk smukt alternativ til smudsmåtten. Vi har gennem GCO-forløbet samlet dokumentation, som vi kan videregive til potentielle kunder.

Leasingmodellen og genkøbsmodellen har også skabt rum for at ny kreativitet kunne opstå. Nu er der lagt planer om, at slidte tæpper på længere sigt skal genanvendes i fx puffer og betræk til møbler produceret af genbrugsmaterialer.

I GCO-forløbet fik Belle Carpets & Rugs udviklet en ny cirkulær forretningsstrategi og undersøgt sit ressourceforbrug som gør, at de nu sikkert kan indtage det nye marked og skabe grøn vækst.

GRØN CIRKULÆR ØKONOMI (GCO)

Dokumentation om tæppernes tilblivelse og transport

Råmateriale

Alle ægte tæpper er bæredygtige, men den mest oplagte tæppetype er Rizbaft-tæpperne. De er produceret af uld, som typisk er håndspunden og anvendes helt ubehandlet eller er farvet med naturfarver.

De vejer ca. 3,75 kg pr. m2

Spildproduktet i forbindelse med produktionen er minimalt. Den overskudsuld som klippes af tæppet, bliver anvendt til produktion af filt. Derfor er der stort set intet spild.

De fleste garner bliver spundet af nomadekvinder med en ”pilli”, altså med håndkraft.

I de tilfælde hvor der er spundet garner på maskine, er der brugt elektricitet til at drive uldspinderiet.

Den største miljøbelastning i forbindelse med anskaffelsen af ulden er metan, som fårene slipper ud i miljøet. Fårene lever frit på stepperne og vil under alle omstændigheder udlede metan, da de samtidig er slagtedyr som indgår i fødevareproduktionen.

Farverne

Nogle af disse tæpper indeholder slet ingen farvestoffer. De er knyttet af helt ubehandlede uldgarner, som blot er klippet af fåret, vasket skånsomt og derefter spundet i hånden.
Indfarvningen af garnerne til de tæpper hvori der indgår farvede garner, foregår dels med naturfarver og dels med cromfarver. Fordelingen for den type tæpper vi har fokus på er ca. 75% naturfarver og ca. 25% cromfarver.

I forbindelse indfarvningen koges ulden og farverne i saltet vand. Opvarmningen sker typisk over bål, men også i nogle tilfælde ved hjælp af olie eller gas.

Transport

Tæpperne samles i de større byer og transporteres i løsvægt til Irans hovedstad, Teheran. Her klargøres de før de transporteres videre til Europa med lastbil. Tæpperne bundtes i baller af ca. 80 kg. stk. Altså ca. 22,5 m2 tæppe i hvert bundt. Der kan være ca. 240 baller i en container, så totalen bliver ca. 5.400 m2. Turen er ca. 5.000 km. En lastbil kan køre ca. 3,5 km. pr liter diesel. 5000 / 3,5 = 1.428. Forbruget er altså ca. 1.430 liter diesel.

1.430/ 5.400 = 0,26 liter diesel pr. m2 tæppe i transport, fra Teheran til Hamborg.

Den øvrige transport foregår på åbne ladbiler i Iran samt i løs vægt i kassevogn i Europa. Dette er svært at regne nøjagtigt på, men et godt bud kunne være ca. 20% = 0,052 liter diesel.

Dette betyder at det samlede dieselforbrug pr. m2 tæppe vil være ca. 0,312 liter.

Klargøringsprocessen

Når tæpperne leveres til vaskerierne, bliver de vasket i store mængder klart vand. Dette samles i store tanke, renses og genanvendes. Der anvendes forskellige vaskemetoder, som er baseret på velbevarede familiehemmeligheder gennem generationer. Der anvendes så få kemikalier som muligt, da man altid forsøger at bevare så meget lanolin i ulden som overhovedet muligt. Når tæpperne er vasket, skal de centrifugeres, hertil bruges elektricitet. Tæpperne tørres på store pladser i solen. I nogle tilfælde skal tæpperne finklippes. Dette gøres med en hurtigroterende elektrisk høvl/kniv.

Det samlede energiforbrug til produktion og klargøringsprocessen er minimalt. Man kunne tro at transporten er belastende, men i løbet af GCO-forløbet gik det op for os, at det er fårenes metan der er den mest belastende faktor, når man regner på miljøbelastningen af ægte håndknyttede tæpper. Dette belaster altså regnestykket, selvom fårene indgår som slagtedyr i fødevareproduktionen.

Spildproduktet

Tæpperne kan bruges i private hjem eller i virksomheder i 20 til 50 år, i nogle tilfælde helt op til 80 og 100 år. Nogle gange skifter de ejer flere gange undervejs eller går i arv op til flere gange.

Når de efter mange år er slidt op, kan de i mange tilfælde genanvendes. De sælges som vintage-tæpper eller skæres i småstykker og syes sammen til patchwork-tæpper. De kan skæres ned og genbruges til puder, puffer eller som betræk til møbler produceret af genbrugsmaterialer mm.